25 January 2010

Respon MPPUPM 08/09 @ Fikir-fikirkan... (1) ^^

“Sabar itu sebahagian dari iman”. Begitulah murninya ajaran agama bagi memupuk akhlak mulia untuk setiap manusia agar sentiasa tegar dalam mendepani pelbagai mehnah dan tribulasi. 

Atas prinsip itu juga, MPPUPM belum pernah mengeluarkan sebarang kenyatan rasmi bagi menjawab segala tuduhan yang dilemparkan oleh Pro Mahasiswa (sebuah persatuan yang tidak berdaftar) atas dasar tidak mahu membuka pekung diri sendiri apatahlagi pihak lain lantaran sedar akan setiap individu mahupun organisasi punya kekuatan dan kelemahan.

Namun tidak adil rasanya sekiranya pihak MPP sentiasa diberi stigma negatif samada oleh badan tertentu atau individu yang mendakwa MPP sebagai pertubuhan yang tidak berdaya dan mendiskriminasi mahasiswa wahima MPP sentiasa menginsafi peranan dan tanggungjawab untuk memelihara kebajikan setiap mahasiswa.

Di kesempatan yang ada, ruang ini akan memberi respon terhadap risalah edisi khas Pro M-2010 atas keperluan untuk memberi penjelasan kepada mahasiswa apa yang sebenarnya berlaku satu persatu. 

DISKRIMINASI MPP?

Satu lagi dakwaan tidak berasas.

Selepas Pro M kecewa tidak mendapat kerusi TOP 4 mereka terus memulaukan Mesyuarat Rasmi MPP Kali Pertama dengan langsung tidak hadir untuk undian jawatan dalam mesyuarat tersebut.

Masakan tidak tahu adanya mesyuarat kerana mereka diberi sms dan ditelefon oleh Jabatan Setiausaha. Namun alasan mudah yang telah dirancang, ‘tak tahu’ ‘ada test’ ‘tengah study’ dan ada yang tidak mengangkat telefon.

Apabila  mereka diletakkan di sekretariat tertentu, maka tidak bersetuju pula dengan hasil mesyuarat yang didakwa tidak telus. Isunya, adakah anda akan menempatkan jawatan tinggi kepada orang tidak hadir mesyuarat. Mereka boleh mendakwa semua itu telah dirancang.
 
Dua sekretariat yang dikatakan terbawah itu diberi tugas dan tanggungjawab yang penting (walaupun sebenarnya tiada istilah jawatan tinggi atau rendah).

Namun apabila penerangan tentang tanggungjawab dan etika MPPUPM diadakan, sebahagian dari mereka tidak menghadiri mesyuarat. Mungkin boleh memberi alasan tidak dimaklumkan. Inikah komitmen pemimpin yang menerima mandat dari pelajar UPM? 

Adakah bermakna bilangan undian yang tinggi di kerusi bebas namun boleh dikira dengan jari jumlah kehadiran dalam mesyuarat? Mengapa mesyuarat penting dalam organisasi? Kerana mesyuarat/ musyawarah kita duduk berbincang segala isu dan gerakan kebajikan berkaitan mahasiswa UPM. 

Apabila Pro M tidak mengambil endah keputusan mesyuarat, maka ia menunjukkan kurang komitmen walaupun kononnya ingin menjadi juara isu pelajar.  

Malah lebih mendukacitakan Kursus Induksi MPP yang bertujuan untuk membincangkan halat tuju MPP pun tidak dihadiri oleh semua Pro M dengan hanya menghantar 4 orang wakil sahaja. Sikap tidak komitmen mereka berterusan sepanjang MPP sesi 2008/2009.

Pelik juga mereka tidak bercerita peluang yang diberikan YDP untuk mereka muncul dalam Suara Siswa. YDP juga memberi kepercayaan dengan melantik mereka untuk menerajui beberapa buah program seperti Malam Ramah Mesra Bersama Pemimpin Pelajar, dan beberapa program lain. 

Namun ia ditolak kerana dikatakan MPP tidak telus. Mereka lebih gemar bertindak sebagai pemerhati dan peserta sahaja. Selain itu, mereka juga pernah diberi peluang untuk membuat satu kertas kerja dasar namun hingga sekarang masih belum muncul tiba.




0 comments:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP