22 December 2009

Kenali Perayaan Di Malaysia: Solstis Musim Sejuk (Dōng Zhì)

Perkataan cina bagi "Soltis Musim Sejuk" adalah 冬至 (Dōng Zhì). 冬 (Dōng) bermakna musim sejuk manakala 至 (Zhì) bermakna ketibaan. Pada zaman purba, ketibaan musim sejuk bermakna kesemua orang akan menghentikan aktiviti pertanian dan meraikan perayaan ini bersama ahli keluarga. Maka, Dōng Zhì disambut dengan meriah oleh orang Cina.

Hari "Solstis Musim Sejuk" atau Dōng Zhì biasanya jatuh pada 21, 22 atau 23 hb Disember setiap tahun. Tapi, Dōng Zhì bagi tahun ini jatuh pada 22 hb Disember ini.

***Untuk mengetahui bilakah Dōng Zhì, kami boleh membuat sedikit pengiraan. Tahun ini adalah 2009 dan bila dibahagi dengan 4, kami mendapat nombor bukan genap. Maka, Dōng Zhì akan jatuh pada hari genap, iaitu 22hb Disember. Pada tahun 2008, kami dapat 502 selepas pengiraan dan Dōng Zhì jatuh pada hari ganjil, iaitu 21hb Disember.

Pada Dōng Zhì, matahari berada paling jauh ke selatan dari khatulistiwa dan paling dekat dengan garisan lintang selatan, iaitu pada 23.5 darjah, dan waktu siangnya menjadi paling pendek dalam masa sepanjang tahun itu.

Walau bagaimanapun, selepas Dōng Zhì berlalu, tempat yang paling dekat dengan matahari akan beransur-ansur beralih ke utara dan menyebabkan waktu siang di hemisfera utara juga beransur-ansur menjadi panjang.

Selain sebagai tanda waktu siang yang terpendek, Dōng Zhì juga dianggap sebagai permulaan kemuncak musim sejuk. Setelah hari itu, suhu udara akan terus menurun, dan biasanya lagi dua-tiga puluh hari, cuaca paling sejuk akan dialami.



Pada hari ini, Dōng Zhì masih merupakan hari perayaan penting bagi kaum Cina. Ahli keluarga kaum Cina di negara Malaysia masih meraikan perayaan ini dengan memakan tāng yuán menandakan keluarga sempurna dan bahagia. Hal ini adalah berlainan di negara China di mana mereka akan meraikannya dengan memakan jiǎo jí, iaitu sejenis makanan yang menyerupai wanton.

Orang Cina juga percaya bahawa hari ini juga adalah ketika setiap orang akan menjadi satu tahun lebih tua. Ada orang Cina juga yang menganggap Dōng Zhì  adalah lebih penting daripada Tahun Baru Cina.



***Tāng Yuán (汤圆) adalah diperbuat daripada tepung pulut. Tepung pulut ini akan dicampur dengan sedikit air untuk membentuk bebola, kemudian dimasak dan dihidangkan dalam air manis yang dimasak dengan halia. Tāng Yuán bolehlah bolehlah mempunyai isi seperti kacang tanah, bijian hitam, pasta kacang merah atau tanpa isi. Tāng Yuán yang berbentuk bulat menandakan "reunion", sementara air yang manis membawa tanda bahawa sesiapa yang memakannya akan hidup bahagia dan gembira pada tahun akan datang.

Dipetik dan diolah daripada:
http://malay.cri.cn/741/2009/12/11/24s106541.htm [Online Database: 22 Disember 2009]

0 comments:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP