30 December 2009

Selamat Tahun Baru 2010 ^^

Salam 1Malaysia,

Dengan penuh rasa kesyukuran, MPPUPM 08/09 ingin mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru 2010 kepada seluruh warga UPM.

Tinggal 2 hari sahaja lagi, maka tahun 2009 akan melabuhkan tirainya dan meninggalkan kita bersama kenangan dan peristiwa yang pelbagai. Hal ini turut menandakan permulaan yang baru bagi tahun 2010.

Sempena dengan ketibaan tahun baru ini, marilah kita bersama-sama renung kembali segala peristiwa pahit manis, catatan suka duka sepanjang tahun ini untuk kita sama-sama jadikan teladan dan sempadan dalam mengharungi hari-hari yang akan mendatang.

Kita akan memperbaharui tekad dan keazaman demi mencapai matlamat yang disasar serta dicita-citakan. Namun perlulah cita-cita dan keazaman itu disusuli pula dengan tindakan bagi menyempurnakan tekad itu.

Marilah kita sama-sama berdoa, moga tahun 2010 akan lebih baik bagi kita semua berbanding tahun 2009.

Selamat Tahun Baru 2010!
Happy New Year 2010!




 ASPIRASI ANDA, INSPIRASI MPP
1HATI, 1INSPIRASI, 1MALAYSIA

Read more...

28 December 2009

Pengecualian Yuran Bas bagi Pelajar Luar Kampus (PLK)

Makluman MPPUPM 08/09 kepada semua Pelajar Luar Kampus (PLK):

Atas keprihatinan MPPUPM 08/09 kepada aduan pelajar UPM yang menginap di luar kampus, Pelajar Luar Kampus (PLK) kini boleh memohon untuk PENGECUALIAN YURAN BAS yang berjumlah sebanyak RM 75 di Unit Pengangkutan, Gazebo bermula dari hari ini hinggalah 26hb Februari 2010.

Sebarang pertanyaan bolehlah ditujukan kepada, Daniel Dea Yik Hwa, Ketua Sekretariat Hal Ehwal Pelajar Luar Kampus dan Antarabangsa menerusi nombor telefon 012-7813100.

Harap Maklum.

ASPIRASI ANDA, INSPIRASI MPP
1HATI, 1INSPIRASI, 1MALAYSIA

Read more...

Selamat Kembali Ke UPM ^^

Salam 1Malaysia!

Setelah cuti semester selama beberapa minggu, hari ini bermula semula Semester Pengajian Kedua Sesi 2009/2010.  Sekali lagi berulang rutin untuk pergi ke kuliah, belajar dan menghadapi peperiksaan. Apapun, itu adalah tanggungjawab yang mesti dilaksanakan dengan ikhlas dan penuh iltizam.

MPPUPM 08/09 mengucapkan SELAMAT KEMBALI KE UPM untuk meneruskan pengajian masing-masing dan meneruskan perjuangan memartabatkan ilmu.

Semoga semester ini akan membawa kejayaan yang lebih lagi kepada seluruh warga UPM. Selamat berjaya untuk semua!



ASPIRASI ANDA, INSPIRASI MPP
1HATI, 1INSPIRASI, 1MALAYSIA

Read more...

25 December 2009

Ya, Virginia, memang benar wujudnya Santa Claus! ^^

Pada tahun 1897, "The New York Sun" menerima sepucuk surat daripada seorang kanak-kanak:

Encik penerbit yang dikasihi, saya sekarang berumur 8 tahun.
Beberapa kawan saya berkata: "Santa Claus tidak wujud." 
Aku bertanya kepada ayahku, ayahku berkata: "Apa kata kamu cuba menanya akhbar “The New York Sun”? 
Kalau surat khabar menyatakan Santa Claus wujud, maka sememangnya Santa Claus wujud." 
Tolong beritahu saya, “Benarkah wujudnya Santa Claus?”


Virginia O'Hanlon
"115 West Ninety-Fifth Street."

Surat Virginia O'Hanlon telah terserah kepada penerbit senior Francis P Church untuk dijawab.

Virginia, kawan anda yang menyatakan bahawa Santa Claus tidak wujud telah salah.

Mereka hanya percaya apa yang dapat dilihat dengan mata kasar mereka, dan telah menganggap perkara yang tidak dapat dilihat atau hal-hal mereka tidak mengerti sebagai palsu.

Namun, apabila anda besar nanti, anda akan memahami bahawa apa yang dapat dilihat oleh mata manusia atau dapat difahami oleh otak manusia adalah sangat terbatas.

Dalam alam semesta yang tidak terbatas ini, manusia ibarat serangga atau semut yang kecil, kebijaksanaan kita adalah terbatas, adalah mustahil bagi kami untuk tahu tentang segala-galanya.

Ya, Virginia, memang benar wujudnya Santa Claus. Di dunia ini, wujudnya cinta, kasih sayang, dan juga kejujuran. Demikian juga Santa Claus.

Jika tidak ada Santa Claus, dunia ini akan menjadi sangat membosankan. Perkara ini samalah seperti tidak ada Virginia, maka tidak ada puisi, tidak ada cinta, tidak ada kegembiraan. Adakah dunia ini masih bermakna lagi?
 
Perkara yang paling nyata di dunia ini, kebanyakan tidak dapat terlihat dengan mata telanjang. Kami tidak dapat melihat peri-peri menari di atas rumput, adakah ini dapat membuktikan bahwa peri-peri tidak wujud?

Tidak ada seorang pun yang dapat membayangkan betapa indahnya hal-hal yang tidak dapat terlihat dengan mata kasarnya.

Apabila anda membuka baju patung boneka anda, anda dapat melihat apa yang menyebabkan patung boneka anda boleh bersuara. Tetapi beberapa perkara yang tidak dapat dilihat dalam dunia ini, sering kali ditutup dengan sebidang tirai. Sungguhpun anda mempunyai tenaga yang teramat besar, anda tidak mampu membukakan tirai tersebut bagi mendapatkan pandangan yang jelas.

Hanya kasih sayang mampu membukakan tirai ini dan membawa kita melihat dunia yang lebih baik.  

Adakah perkara ini benar? Anda bertanya. Virginia, tidak ada perkara lain yang lebih benar daripada perkara ini lagi.

Santa Claus akan hidup untuk selama-lamanya. Setelah 1000 tahun berlalu, tidak, 10 ribu tahun kemudian, beliau akan tetap hidup dalam hati kanak-kanak untuk terus membawa harapan dan kegembiraan kepada kanak-kanak.

Petikan ini telah diterbitkan pada “The New York Sun” sebelum hari Krismas setiap tahun sehinggalah “The New York Sun” berhenti terbit pada tahun 1949.

Namun, petikan ini tidaklah hilang begitu sahaja. Banyak surat khabar yang kembali menerbitkan petikan ini. Petikan ini juga diibaratkan sebagai petikan yang diterbitkan paling jauh dan paling penting dalam sejarah penerbitan.

Ya, saya percaya Santa Claus memang wujud. Samalah seperti saya percaya bahawa masih wujudnya cinta, kasih sayang, kegembiraan, kebahagiaan dan harapan di dunia ini.

Anggaplah ini sebagai hadiah Hari Krismas daripada MPPUPM 08/09. Selamat Hari Krismas! Merry Christmas!

Dipetik dan diolah daripada: http://www.newseum.org/yesvirginia/ [Online Database: 25 Disember 2009] 



ASPIRASI ANDA, INSPIRASI MPP
1HATI, 1INSPIRASI, 1MALAYSIA 

Read more...

Kenali Perayaan Di Malaysia: Hari Krismas

Hari Krismas atau juga dikenali sebagai Hari Natal, adalah hari raya untuk penganut Kristian, disambut pada 25 Disember setiap tahun bagi memperingati keputeraan Jesus (Nabi Isa a.s.), pengasas agama Kristian. Menurut Kitab Injil Perjanjian Baru, Jesus dilahirkan oleh Siti Maryam di Baitulmaqdis. Penganut Kristian percaya bahawa kelahiran Jesus menepati ramalan Yahudi mengenai kelahiran seorang penyelamat dari susur galur Nabi Daud, yang akan menebus manusia dari dosa Nabi Adam (original sin).

Perayaan Krismas pada lazimnya dirayakan setiap 25 Disember. Namun beberapa gereja (Gereja Ortodoks, Gereja Koptik dan gereja-gereja Timur yang lain) dan negara (Mesir, Habsyah, Rusia dan sebagainya) menyambutnya pada 7 Januari disebabkan mereka mengikuti takwim yang berlainan (takwim Julius berbanding takwim Gregory).



Adat resam moden perayaan ini termasuk memberi hadiah, sambutan gereja, dan peragaan pelbagai hiasan, termasuk pokok Krismas, lampu hiasan, daun mistletoe, holi dan lakonan kelahiran Jesus.

Santa Claus merupakan tokoh mitos terkenal yang dikaitkan dengan adat memberi hadiah sempena Krismas. Santa dipercayai merupakah hasil gabungan St. Nicholas dari Myra dan unsur-unsur Mitos Nordic dan Kristian, sementara penampilan modennya dipercayai timbul pada abad ke-19.

Krismas bukan sahaja disambut oleh seluruh penganut Kristian, bahkan juga oleh ramai orang bukan Kristian sebagai perayaan kebudayaan yang sekular. Oleh sebab pemberian hadiah dan beberapa aspek lain perayaan ini melibatkan peningkatan kegiatan ekonomi antara orang Kristian dan bukan Kristian, maka Krismas menjadi peristiwa utama bagi kebanyakan penggiat sektor peruncitan.

Dipetik daripada: Blog Sumber Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan Negeri Johor
Link: http://psksksd.blogspot.com [Online database: 24 Disember 2009]

Merry Christmas and Happy New Year!  

ASPIRASI ANDA, INSPIRASI MPP
1HATI, 1INSPIRASI, 1MALAYSIA

Read more...

Selamat Menyambut Hari Krismas ^^

Salam 1Malaysia!

Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Putra Malaysia Sesi 08/09
(MPPUPM 08/09) ingin mengucapkan

Selamat Menyambut Hari Krismas! ^^
Merry Christmas!



kepada seluruh warga UPM yang menyambutnya.

Read more...

23 December 2009

Shuttle Bas Mines

Salam 1Malaysia!


Untuk pengetahuan semua warga kampus, selain daripada perkhidmatan Bas Komuter disediakan oleh pihak UPM, warga kampus UPM kini mempunyai satu lagi pilihan pengangkutan untuk pergi ke STESEN KTM KOMUTER SERDANG, STESEN LRT SUNGAI BESI dan THE MINES SHOPPING FAIR. Perkhidmatan Bas ini adalah PERCUMA. 

Shuttle Bas Mines ini adalah atas inisiatif pihak The Mines Shopping Fair, UPM dan Aeroline Malaysia. Shuttle Bas Mines ini bergerak setiap 2 jam, bermula daripada Stesen Bas KMR pada pukul 10 pagi setiap hari. Selepas itu, bas akan bertolak ke Stesen KTM Komuter Serdang. Pada pukul 10.30 pagi, bas akan bertolak ke Stesen LRT Sungai Besi dari Stesen KTM Komuter Serdang. Bas akan bertolak ke The Mines Shopping Fair pada pukul 10.45 pagi. Shuttle Bas Mines akan bertolak lagi dari Stesen Bas KMR pada pukul 12 petang dan mengikut masa yang telah ditetapkan. Bas terakhir bertolak daripada Stesen bas KMR pada pukul 8 malam.

Kesemua inisiatif ini adalah demi kesenangan warga kampus. Semoga warga kampus menghargai dan menggunakan kemudahan ini sepenuhnya.

Perhatian:
***Shuttle Bas Mines bukanlah di bawah pihak UPM.
***Jadual masa bas mungkin akan ditukar dari semasa ke semasa atas pertimbangan pihak The Mines dan Aeroline Malaysia tanpa pemberitahuan awal.

Stesen KTM Komuter Serdang 


Stesen LRT Sungai Besi
 

The Mines Shopping Fair
 

ASPIRASI ANDA, INSPIRASI MPP
1HATI, 1INSPIRASI, 1MALAYSIA

Read more...

22 December 2009

Kenali Perayaan Di Malaysia: Solstis Musim Sejuk (Dōng Zhì)

Perkataan cina bagi "Soltis Musim Sejuk" adalah 冬至 (Dōng Zhì). 冬 (Dōng) bermakna musim sejuk manakala 至 (Zhì) bermakna ketibaan. Pada zaman purba, ketibaan musim sejuk bermakna kesemua orang akan menghentikan aktiviti pertanian dan meraikan perayaan ini bersama ahli keluarga. Maka, Dōng Zhì disambut dengan meriah oleh orang Cina.

Hari "Solstis Musim Sejuk" atau Dōng Zhì biasanya jatuh pada 21, 22 atau 23 hb Disember setiap tahun. Tapi, Dōng Zhì bagi tahun ini jatuh pada 22 hb Disember ini.

***Untuk mengetahui bilakah Dōng Zhì, kami boleh membuat sedikit pengiraan. Tahun ini adalah 2009 dan bila dibahagi dengan 4, kami mendapat nombor bukan genap. Maka, Dōng Zhì akan jatuh pada hari genap, iaitu 22hb Disember. Pada tahun 2008, kami dapat 502 selepas pengiraan dan Dōng Zhì jatuh pada hari ganjil, iaitu 21hb Disember.

Pada Dōng Zhì, matahari berada paling jauh ke selatan dari khatulistiwa dan paling dekat dengan garisan lintang selatan, iaitu pada 23.5 darjah, dan waktu siangnya menjadi paling pendek dalam masa sepanjang tahun itu.

Walau bagaimanapun, selepas Dōng Zhì berlalu, tempat yang paling dekat dengan matahari akan beransur-ansur beralih ke utara dan menyebabkan waktu siang di hemisfera utara juga beransur-ansur menjadi panjang.

Selain sebagai tanda waktu siang yang terpendek, Dōng Zhì juga dianggap sebagai permulaan kemuncak musim sejuk. Setelah hari itu, suhu udara akan terus menurun, dan biasanya lagi dua-tiga puluh hari, cuaca paling sejuk akan dialami.



Pada hari ini, Dōng Zhì masih merupakan hari perayaan penting bagi kaum Cina. Ahli keluarga kaum Cina di negara Malaysia masih meraikan perayaan ini dengan memakan tāng yuán menandakan keluarga sempurna dan bahagia. Hal ini adalah berlainan di negara China di mana mereka akan meraikannya dengan memakan jiǎo jí, iaitu sejenis makanan yang menyerupai wanton.

Orang Cina juga percaya bahawa hari ini juga adalah ketika setiap orang akan menjadi satu tahun lebih tua. Ada orang Cina juga yang menganggap Dōng Zhì  adalah lebih penting daripada Tahun Baru Cina.



***Tāng Yuán (汤圆) adalah diperbuat daripada tepung pulut. Tepung pulut ini akan dicampur dengan sedikit air untuk membentuk bebola, kemudian dimasak dan dihidangkan dalam air manis yang dimasak dengan halia. Tāng Yuán bolehlah bolehlah mempunyai isi seperti kacang tanah, bijian hitam, pasta kacang merah atau tanpa isi. Tāng Yuán yang berbentuk bulat menandakan "reunion", sementara air yang manis membawa tanda bahawa sesiapa yang memakannya akan hidup bahagia dan gembira pada tahun akan datang.

Dipetik dan diolah daripada:
http://malay.cri.cn/741/2009/12/11/24s106541.htm [Online Database: 22 Disember 2009]

Read more...

21 December 2009

Selamat Menyambut Solstis Musim Sejuk (Dōng Zhì) ^^

Salam 1Malaysia!

Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Putra Malaysia Sesi 08/09
(MPPUPM 08/09) ingin mengucapkan

Selamat Menyambut Solstis Musim Sejuk! ^^
冬至快乐!((Dōng Zhì Kuài Lè!)



kepada semua warga kampus yang meraikannya...

Read more...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP