02 June 2009

MPP UPM Tubuh Tabung Bantu Pelajar

Artikel dari Ruangan Bistari, Harian Metro, 01 Jun 2009

BAGI menjaga kebajikan warga Universiti Putra Malaysia (UPM), Majlis Perwakilan Pelajarnya (MPP) dengan kerjasama Majlis Tertinggi Pelajar Kolej Kediaman (MTPKK), menubuhkan Tabung Amanah Kebajikan Pelajar khusus membantu mereka yang memerlukan.

Presiden MPPUPM, Mohd Syamsul Salleh, berkata penubuhan tabung amanah kebajikan pelajar ini cetusan idea barisan MPP bagi membantu pelajar yang memerlukan bantuan.

Beliau berkata, melihat kutipan yang diperoleh dan sokongan warga UPM, pengurusan universiti mencadangkan tabung itu diteruskan untuk kebajikan pelajar.

“Setiap pelajar yang mempunyai masalah terutama kewangan akan merujuk kepada bahagian hal ehwal pelajar untuk meminta bantuan. Namun, untuk mendapatkan bantuan itu, mereka perlu menunggu sedikit masa bagi proses kelulusan dan kami berharap tabung itu membantu pelajar yang memerlukan secepat mungkin bagi membolehkan mereka belajar tanpa gangguan,” katanya.

Syamsul juga berkata, tabung hasil kerjasama MTPKK dapat merapatkan hubungan barisan MPP dengan warga UPM.

“Dari segi kebajikan, pelajar sangat jauh daripada MPP kerana tidak mempunyai dana membantu jika mempunyai masalah.

“Jadi dengan adanya tabung ini, pelajar boleh mendapatkan bantuan terus daripada MPP dan merapatkan hubungan antara kami warga UPM,” katanya.

Dalam usah mengumpul dana, MPP dan MTPKK merancang pelbagai program dan aktiviti amal untuk membantu mengisi tabung itu.Menurutnya, dia mencadangkan tabung ini kepada semua MPP di institusi pengajian tinggi.

“Tabung ini meringankan beban warga universiti selain membuktikan barisan MPP sentiasa bersama pelajar menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan,” katanya.

Read more...

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP